Nuttige informatie

Op deze pagina kun je documenten vinden met nuttige informatie ten behoeve van het beoefenen van acrobatiek en de organisatie van acrobatiekgerelateerde activiteiten zoals het Nederlands Acrobatiek Festival.

Festivalhandboek
Het festivalhandboek is een verzameling van praktische aspecten die je tegenkomt bij het organiseren van het acrobatiekfestival. Het is een naslagwerk ‘van A tot Z’, waarin de ervaringen van organisatieteams van voorgaande festivals zijn verwerkt. Het is de bedoeling dat elk jaar na afloop van het festival het handboek wordt bijgewerkt en aangevuld, bijvoorbeeld tijdens de evaluatie. Momenteel (in 2024) wordt voor praktischer gebruik bij volgende festivals het alfabetsiche handboek omgeschreven naar een soort draaiboek vanuit tijdslijn, zodat je als organisator beter en sneller overzicht hebt wanneer welke zaken geregeld moeten zijn voor het volgende festival.

Stichting NAF draagt zorg voor de inhoud van het festivalhandboek en de overdracht naar volgende organisatiegroepen.

Veiligheidsvoorschriften
Er bestaat een Franstalig document met veiligheidsrichtlijnen voor acrobatiek en andere circusdisciplines, voor festivals en trainingen. Dit is vertaald in het Nederlands en je kunt het hier downloaden.

Verzekering
In sommige gevallen is het belangrijk om over een verzekering na te denken. Bijvoorbeeld als je les geeft of een evenement organiseert, zoals het acrobatiekfestival. Een voor iedereen geschikte oplossing is er helaas niet. Wel wordt hier continue naar gekeken. Stichting NAF beschikt over praktische informatie wat betreft verzekeringen. Niet alles is geschikt om in een algemene en publiekelijk toegankelijke tekst te worden verwerkt. Heb je een specifieke vraag, tips of ervaringen?
Laat het ons weten, mail naar info@stichtingnaf.nl

Hieronder alvast enige aspecten die wel algemeen gelden. Zelfs als je een verzekering tegen vanalles hebt afgesloten, ontslaat je dat niet van je plicht een goed bestuurder/organisator te zijn. Wat hoe dan ook helpt is zorgen dat je als bestuur/organisatie de zaken goed op orde hebt. Het gaat daarbij om zaken die redelijkerwijs van een bestuur/organisatie mag worden verwacht. Om dat ook aantoonbaar te maken zou je kunnen denken aan:
– veiligheidsmaatregelen vastleggen (zie Veiligheidsvoorschriften hierboven)
– ‘deelname op eigen risico’ verklaringen
– draaiboek van terugkerende activiteiten
– logboek bijhouden van (bijna) ongevallen en dan vooral wat er naderhand veranderd is om die (bijna) ongevallen in de toekomst te voorkomen

Longes in bruikleen van St. NAF
Voor extra veiligheid in acrobatiektrainingen en – workshops kan het handig zijn om met een longe te werken.

• Stichting NAF heeft een 10-tal longes beschikbaar voor bruikleen (touw, gordels en katrollen). Vraag naar beschikbaarheid en voorwaarden via info@stichtingnaf.nl
  • Hugo Hanssen heeft een mobiele longe gemaakt voor plekken waar geen ophangpunt aanwezig is. Informatie hierover vind je op de website www.truuk.nl/lunge/.

Puzzelmatten in bruikleen van St. NAF

Stichting NAF stelt regelmatig puzzelmatten beschikbaar in bruikleen voor openbare trainingsruimtes waarin ook partner-acrobatiek getraind wordt. Vraag naar beschikbaarheid en voorwaarden via info@stichtingnaf.nl

Instructie films
Op deze website vind je hier linkjes naar websites met instructie films voor acrobatiek.